Jazyky:



Ukázka rozhovoru Jirky Kopala se Zdeňkem Michálkem.

Co Tě osobně ovlivnilo, že jsi založil HM PARTNERS a vůbec začal s osobním rozvojem u firem v Moravskoslezském kraji a později i v dalších regionech?

Bylo to jednoduché, něco jsem zažíval sám na sobě v Tatře jako zaměstnanec či již před tím jako kluk v turistickém oddílu Stopařů, fungujícím podle skautských zásad. Viděl jsem určité pokličky, které si lidi dávají a zbytečně jim pak brání v jejich rozvoji. Když potom přichází nutnost rozhodnutí, jestli jít do nejistot nebo se něco nového naučit, lidé mají strach. Poté, co jsem ale začal makat na sobě a zjistil, jak tyto věci fungují, chtěl jsem je nabídnout i ostatním.

Kde jsi působil před tím?

V Tatře jsem začínal jako referent v oddělení zlepšovacích návrhů. Pak jsem se stal vedoucím průmyslově a právní ochrany. Nakonec jsem byl ředitelem výroby Tatry 613 v Příboře. Vždy si někdo všiml, že na sobě pracuji a rozhodl se dát mi šanci. Nejvíc mi dali Američané, když přišli do Tatry, nahlídl jsem díky nim do strategického řízení a fungování firmy z širších pohledů. Absolvoval jsem vzdělávací kurzy ve William Davidson Institutu v Michiganu, v Ashridge Business School v Anglii a pak kurzy AOTS ke zvyšování produktivity v Japonsku.

A jaké ponaučení sis z toho vzal, co Ti nejvíc utkvělo v hlavě?

Naučil jsem se, že každý by si měl hledat svojí vlastní cestu. I Baťa měl svojí cestu. Chtěl, aby se lidé a region rozvíjely a uměl to dobře vykomunikovat. Líbí se mi filosofie, kterou prosazuje Toyota: „think and act“. Freud ve svém rodném Příboře má na své slavné pohovce vytesáno: „Sedni si a medituj, vstaň a konej.“ Teď to tedy mají v Toyotě podobně. Když jsem byl v Japonsku, v každé druhé větě zdůrazňovali nutnost práce na sobě. Je pro ně již automatické, že lidé musejí být schopni převzít odpovědnost za svůj vlastní rozvoj.

Jaké jsou hlavní hodnoty, které rozvíjíš a prosazuješ ve firmě i širší komunitě?

Mou základní filosofií je dynamická rovnováha. Je to podobné fungování jinu a jangu. Musíme se snažit vše vyvažovat. Dělat pro sebe i svoje okolí. Rozvíjet systémy i lidi. Uvědomit si, co je pravá konkurenční výhoda. Většinou končím u služby. Egoistické uspokojování pouze vlastních potřeb nefunguje. Líbí se mi skautské „sloužím“ či rotariánské „service above self“. Naposledy nový papež František řekl, co je skutečnou mocí – velkou mocí je správně poskytnutá služba. Nikdo Vám ji nemůže vzít a nikdo se jí nedokáže ubránit. Jako firma se jak sami, tak i s našimi klienty snažíme dostávat k tomu, aby tu byl přesah mimo vlastní byznys – do komunity. Mám radost, že to tak firmy stále více berou a že je to v jejich okolí vidět.

Celý rozhovor si přečtěte na stránce firmy http://blog.manofi.cz/2014/03/zrale-firmy-smeruji-k-dynamicke-rovnovaze/#more-467.

 

Sledujte nás:

Diskuze

 
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Zaujal Vás tento článek? Prosím, dejte o něm vědět :)